نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی

نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی
 

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





انواع بیزنس پلن ها کدامند؟

 

هنگامی‌که شما به عنوان یک کارآفرین، تصمیم می گیرید که برای خودتان یک تجارت جدیدی را آغاز کنید و یا این که یک محصول و یا خدمات جدیدی را برای خودتان ایجاد کنید؛ یکی از "حداقل" هایی که باید داشته باشید این است که برای خودتان یک طرح تجاری (که به آن یک بیزنس پلن هم گفته می شود) داشته باشید. این طرح تجاری باید به گونه ای باشد که تمام بخش های پایه ای تجارت شما را تحت پوشش قرار دهد. به عنوان مثال، این بیزنس پلن باید شامل دلیل که فکر می‌کنید که تجارت شما و یا پروژه ای که برای ایجاد محصول و یا خدمات جدید شما موفق می شوند را شامل شود. شما باید در این بیزنس پلن توضیح دهید که دقیقاً به چه دلیل فکر می کنید که می توانید در این کار موفق شوید؟ همچنین شما در طرح توجیهی در حقیقت باید ثابت کنید که بازار (بخشی از بازار که به شما ارتباط دارد) به اندازه کافی بزرگ می باشد که بتواند از تجارت شما حمایت کند. همچنین در طرح توجیهی شما مشخص می‌کنید که کاری که می خواهید انجام دهید از نظر اقتصادی به نفع شما می باشد. به عنوان مثال، فرض کنید که تجارت شما یک تجارت تولید کامپیوتر می باشد. اکنون ممکن است شما این توانایی را داشته باشید که تنها یک مقدار مخصوص و محدودی را برای خرید کردن یک کامپیوتر جدید سرمایه گذاری کنید. بنابراین در صورتی که برای تولید کامپیوترها نتوانید کاری کنید که با هزینه‌های بسیار کمتر از آن چه که به عنوان ماکزیمم برای هر کامپیوتر درنظر گرفته اید کارتان را انجام دهید و کامپیوترها را تولید کنید؛ در این صورت شرکت شما در کارش موفق نخواهد شد به این دلیل که شما تنها با این میزان سرمایه محدود باید برای تولید کردن هر کامپیوتر کار را انجام دهید (که البته از این میزان بخشی هم برای جدا کردن سود و غیره کم می شود) و بنابراین در صورتی که ساخت هرکدام از این کامپیوترها (به عنوان مثال) برای شما 150 درصد از کامپیوترهای اولیه هزینه داشته باشد؛ تجارت شما بدون تردید شکست خواهد خورد!

در صورتی که شما به دنبال این هستید که تجارتتان را به شیوه مناسبی رشد دهید؛ بهترین کار این است که برای آن یک بیزنس پلن ایجاد کنید که با استفاده از این بیزنس پلن بتوانید مسیری را که برای رسیدن به موفقیت می خواهید طی کنید مشخص کنید و در نهایت به صورت منطقی و از پیش تعیین شده به آن سمت حرکت کنید.

انواع بیزنس پلن کدامند؟

به طور کلی بسته به صنعتی که تجارت شما در این صنعت فعالیت می‌کند؛ انواع مختلفی از طرح توجیهی وجود دارد. شرکت هایی که در تمام صنایع مختلف کار می‌کنند برای خودشان طرح توجیهی دارند. بنابراین شرکتی که به عنوان مثال در صنعت تولید موبایل فعالیت می کند ممکن است دارای بیزنس پلنی باشد که با بیزنس پلن مربوط به شرکتی که در صنعتی فعالیت می کند که در آن لوازم آرایشی تولید می شود؛ کاملًا متفاوت باشد. بنابراین انواع و اقسام بیزنس پلن ها وجود دارند و این که بخواهیم آن ها را به صورت کلاسیک دسته بندی نماییم؛ کاری بس دشوار است. در این جا سه نوع روش تقسیم بندی بیزنس پلن ها را ارایه می کنیم:

- دسته بندی بیزنس پلن ها بر اساس هدف آن ها

- دسته بندی بیزنس پلن ها بر اساس میزان همه گیر بودن آن ها

- دسته بندی بیزنس پلن ها بر اساس نوع شرکت ها

دسته بندی اساس هدف این بیزنس پلن

 به طور کلی می توان گفت که تمام بیزنس پلن ها را از منظر هدفی که دنبال می کنند می توان در سه دسته کلی و اصلی جای داد:

  • دسته اول: دسته بیزنس پلن هایی که بیشتر بر روی موضوع بودجه متمرکز شده اند.
  • دسته دوم: بیزنس پلن هایی که بیشتر بر روی استراتژی متمرکز شده اند.
  • دسته سوم: بیزنس پلن هایی که هم بر روی بودجه و هم بر روی استراتژی متمرکز شده اند.

ناگفته نماند که دسته بندی بالا از بیزنس پلن ها صرفاً بر اساس هدف آن ها انجام گرفته بود (به این معنی که بیزنس پلن هایی که در دسته اول قرار دارند؛ نماینده آن دسته از بیزنس پلن ها هستند که هدفشان بیشتر بر روی بررسی وضعیت مالی شرکت می باشد و به همین ترتیب. البته همان طور که اشاره شد می‌توان بیزنس پلن ها را از نقطه نظرهای متفاوت دیگری نیز تقسیم بندی کرد ولی در این جا هدف این است که بر روی این شیوه دسته بندی بیزنس پلن ها تمرکز کنیم:

1) دسته اول: بیزنس پلن هایی که بر روی بودجه تمرکز می کنند.

در این دسته از بیزنس پلن ها، بیشتر از هر چیزی بر روی مسائل مادی و بودجه شرکت تمرکز می شود. طراحان این نوع بیزنس پلن ها به صورت دقیق و همراه با جزئیات کامل و مشخص، بررسی می کنند که میزان بودجه ای که یک شرکت برای انجام فعالیت های خود دارد چقدر است و چگونه می توان کاری کرد که این بودجه با میزان هزینه ای که این شرکت قرار است برای انجام پروژه مورد نظر صرف نماید تطبیق داشته باشد. بیزنس پلن‌هایی که به این شیوه نوشته می شوند می توانند اطلاعات بسیار جامع و دقیقی را در ارتباط با وضعیت مالی یک شرکت به مدیران این شرکت و افرادی که می خواهند بر روی پروژه های مختلف این شرکت سرمایه گذاری کنند بدهند. استفاده از این نوع بیزنس پلن باعث می‌شود که سرمایه گذاران مشخص کنند که بهتر است که بر روی کدام بخش سرمایه گذاری کنند و چه پروژه ای را برای سرمایه گذاری قبول کنند و چه پروژه ای را قبول نکنند.

2) دسته دوم: بیزنس پلن هایی که بر اساس استراتژی قرار دارند.

هدف اصلی از طرح کردن این نوع بیزنس پلن ها این است که وضعیت استراتژیکی شرکت برای انجام دادن یک پروژه مورد سنجش و آزمایش قرار بگیرد. بیزنس پلن هایی که به این شیوه نوشته شده اند به گونه‌ای هستند که با خواندن آن ها مدیران شرکت‌ها متوجه می شوند که بهترین استراتژی رونق و رشد بخشیدن به یک شرکت موفق چه خواهد بود. هنگامی که شما در این بخش بیزنس پلن تولید می‌کنید؛ هدفتان این است که بررسی کنید که آیا از نظر استراتژیکی و موقعیتی این امکان وجود دارد که شما بتوانید پروژه مورد نیاز را انجام دهید یا خیر.

دسته سوم هم دسته ای از بیزنس پلن‌ها هستند که به صورت تلفیقی از دسته اول و دسته دوم می باشند. در این نوع بیزنس پلن ها طراحان هم به موضوع وضعیت مالی شرکت و نوع بودجه ها و هم به موضوع وضعیت استراتژیکی این شرکت توجه می کنند. این نوع بیزنس پلن ها نسبت به نوع اول و نوع دوم بهتر است و عملکرد بهتری هم دارد.

دسته بندی بر اساس میزان همه گیر بودن

بر اساس میزان همه گیر بودن هم می توان بیزنس پلن ها را به دو دسته تقسیم کرد:

  • دسته اول: بیزنس پلن های ساده که تنها شامل مباحث بسیار ساده و ابتدایی و سنجش های اولیه (و البته دقیق!) می شوند.
  • دسته دوم: بیزنس پلن های جامع و استاندارد که شامل مباحث کلی تری نسبت به بیزنس پلن های دسته اول می شوند. در این نوع بیزنس پلن ها باید به تمام زوایا و خفایای کار توجه داشته باشید و کاری کنید که تمام تحلیل ها به درستی انجام شوند.

 

دسته بندی بر اساس نوع شرکت ها

بر اساس نوع شرکت‌ها نیز می توان بیزنس پلن ها را به دو دسته مختلف تقسیم بندی کرد:

  • دسته اول: بیزنس پلن هایی که مربوط به شرکت هایی هستند که تازه در حال شکل گیری می باشند (استارت آپ ها).
  • دسته دوم: بیزنس پلن که مربوط به شرکت هایی هستند که مدتی است که شکل گرفته اند و قرار است یک پروژه و طرحی را اجرا کنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ دو شنبه 16 تير 1399برچسب:, توسط رایان بهروزی
معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های اقتصاد و مدیریت) معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های روانشناسی) نکات مهم در نگارش بیزینس‌پلن یا برنامه کسب‌وکار طرح توجیهی کسب و کار : راهنمای مراحل تهیه و نوشتن طرح توجیهی چیست 100توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش دوم) 100 توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش اول) 4 ويژگي كه براي انتخاب نام برندتان بايد در نظر داشته باشد! 9 نکته مهم که برای نوشتن پایان نامه باید به آن توجه داشته باشید. چگونه در هشت قدم آسان یک برنامه تجاری ساده بنویسید! طرح توجیهی چگونه نوشته می شود؟ طرح توجیهی چیست 20 دلیلی که باید بیزینس پلن داشته باشید طرح تجاری چگونه می تواند منجر به افزایش میزان سرمایه شرکت شما شود؟ می خواهید برای شرکتتان یک بیزنس پلن بنویسید؟ بیزینس پلن چیست و اجزای آن کدامند؟ مرحله های نوشتن یک طرح تجاری (بیزنس پلن) کدامند؟ انواع بیزنس پلن ها کدامند؟
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک